Művészberkekben
úgy tartják: minden mesterségbeli tudást
a lehető legmagasabb szinten kell elsajátítani.
Ám a tanulás és az ismeretek birtoklása
csak eszköz. Ahhoz, hogy valakiből művész
váljék, el kell felejteni a szabályokat, és
minden törvényszerűséget. Újra kell
értelmezni a világot, és rá kell találni
az egyéni hangra.
Tanáraink az általános, majd a középiskolában
megtanítják nekünk, hogyan
kell kockát, fasort, csendéletet, portrét rajzolni.
A művészettörténetből,
merthogy eme ismeretek elsajátítása is a rajzóra
részét képezik, megismerkedünk a leghíresebb
magyar és külföldi képzőmûvészek
alkotásaival, életútjával.
Ezen alapok elsajátítása, mint a fenti idézetben
olvasható, a “született művészek”
számára is fontosak. Ám az, hogy kiből
lesz jó festő, grafikus
vagy szobrász, mégsem a konkrét, gyakorlás
által fejleszthető ismeretek megtanulásán
múlik.
A tehetség és egyéni rálátás
mellett egy soha meg nem szűnő belsõ kényszerre
és megszállottságra, az átlag ember
számára soha nem tapasztalt dimenziók átélésére
is szükség van ahhoz, hogy az illetőről
elmondhassuk, igazi művész,
aki nem hobbiból rajzol, csak azért, mert jó
érzéke van hozzá, vagy mert az iskolában
megtanulta.
Pető Tamással három éve találkoztam
először az Újpest Galériában. Munkám
során, a helyi televízió riportereként,
rendszeresen forgatok különböző
kiállításmegnyitókon. Megszoktam, hogy
a művészek többsége idős úr,
illetve hölgy, komoly szakmai múlttal, számos
csoportos és egyéni kiállítással
a háta mögött.
Mikor azon a bizonyos áprilisi napon beléptem a galériába,
legnagyobb meglepetésemre egy fiatalemberbe ütköztem,
magába a festőmûvészbe. Végignéztem
a három helyiséget betöltő nagyméretű
alkotásait, és megdöbbentem: komoly, érett,
erőteljes, kifejező és elgondolkodtató,
néhol hátborzongató és szinte már
bizar volt mindaz, amit láttam.
Pesszimizmus áradt felém a képekből.
Mint aki már túl sokat látott és tapasztalt
ebben a világban. Mindez akkor huszonkilenc évesen.
Hogyan lehetséges ez? - merült fel bennem a kérdés.
Hogy Pető Tamás a lelki gyötrödéseket,
lelki mélységeket, korunk problémáit,
mint például az elidegenedés, ilyen komolyan
és hatásosan tudja ábrázolni? Aztán
ahogy a későbbiekben jobban megismertem a fiatalembert
és az elsõsorban művészekből álló
baráti körét, tapasztaltam, hogy mivel is jár
igazi festőnek lenni.
A festőművész élete éjjel-nappal
gyötrödés, küzdelem, minden festmény
elkészítése egy szüléssel felér.
Az alkotás huszonnégy órás munka: gondolkodás,
lebegés, kételkedés, vívódás
és feszűltség, néha már depresszióba
hajló tünetekkel - másképp nem születik
igazi mű.
Ez az a mélység, amit már nem lehet tanítani.
Csak átélni lehet.
És erre csak az igazi művészek képesek.
Kőrös Anikó