Voltam már kiállításán.
Rengeteg ember sereglett ott egybe, nem férhettem
a képekhez. Fejek, nyakszirtek és lapockák
között villant fel egy-egy festett figura vagy tárgy.
Ám mindegyiknél azt éreztem, hogy nem áll
meg önállóan a lábán: kiált
az egész után, amelynek része csak, még
ha ép is, tehát nem töredék.
No, ez a fiú sem szürrealista, gondoltam, hiszen a szürrealisták
egymáshoz nem illő, egymáshoz kapcsolatba még
a legmerészebb asszociációkkal sem hozható
tárgyakkal, alakokkal népesítik be vásznaikat.
Aztán amikor alaposan végignéztem a kiállítás
anyagát, rájöttem, ez a fiú mégis
csak szürrealista, olyasféle, mint például
René Magritte vagy Salvador Dali, csak a XXI. századi
racionálisabb módon. Nála van rendező
elv, központi gondolat, amely egybe markolja a kép részleteit.
Lehet, hogy ő az, akirõl André Breton a következőket
írta 1932-ben: ”A jövő művésze
legyőzi majd a cselekvés és az álom
között fennálló jóvátehetetlen
ellentét lesújtó érzését…”
A hajdan volt szürrealisták nem voltak hajlandók
kettéfeszülni,
Pető Tamás viszont igen.
A szürrealista piktúra ugyanis Bajomi Lázár
Endre szerint: „Nem elemeiben szakad el a valóságtól,
hanem összességében…”
Pető Tamás képei összességükben
nem elszakadnak a valóságtól, hanem olyan megéltségekké
rendeződnek, amelyek a valóságban nem történtek
meg soha,
de amelyeket a lélek örök idõktől
fogva hordoz világutazásán magával.
S közben Pető Tamás nagyon is hat a szépérzékünkre,
mert az érzelmeinken át akarja megcélozni az
értelmünket (…) de munkájának eredménye
nem önkényes az értelem számára,
hanem egy mélyebben heverő logika szerint magától
értetõdő.
Az Esőcsinálók három gráciára
emlékeztet, akik egyenként más-más karakterét
jelenítik meg az embernek, a Lépcsők című
kép az egyén golgotai magányát fejezi
ki - de mámoros útkeresését is a fényhez,
a Leborulva a megalázottságban is a méltóságot,
az Úton az összetartozás erejét, a Káosz
a felborult világrend gomolygását, de egyben
drámai poézist is. Az Arctalanul című
képen a levetett álarcok vonásai határozottak,
az eleven ember arca viszont rejtve marad.
Mintha nem lenne saját arcunk…
…Pető Tamás képei nem a földi nehézkedésen
túli művilágba illenének fejlett ízlésű
dekorációnak, hanem a nehézkedés törvényeit
leküzdve
a szabad szárnyalásnak ad teret.
Baranyi Ferenc megnyitójából