Nézem Pető Tamás képeit és fáj
a szívem.
Ha nem tekintek a címekre, mint ahogy először
látva a festményeket,
nem is figyeltem a címekre, akkor is látom, érzem:
a szépség, a reménység
küzd az elmúlással, a Nap küzd a fellegekkel,
a termékenység küzd a szikkadt, száraz
terméketlenséggel, a jó küzd a rosszal
ezeken a képeken.
Az ember végső segélykiáltását
látom rajtuk.
A magány, a csalódottság, a fájdalom
végső kiáltását, az olyan emberét,
aki nem remélhet segítséget, mert csak iszonyatot
lát maga körül.
Aztán látok kisérteties, vagy inkább
kisértetiesen gyönyörű haláltáncot,
ugyanabban a vihar előtti hideg kék színben,
amely egyszerre szépséges, félelmetes és
ősi, mondhatni teremtés előtti, és amely egyszerre jellemzi Pető Tamás képeit.
És van jeges kétségbeesett magány is
a festményeken.
Reménytelen magány, már mindent tudó
magány és reményteli magány.
Azaz, a lélek különböző bugyraiból
előtörő egyedülvalóság érzésének
pesszimistább és optimistább megnyilvánulásai.
Ahol kiszínesednek a képek, ott is a küzdelem,
az elmúlás, a gyermekkori játék halálos
komolysága jön elő. És talán az is: még a gyermekkor sem boldog
igazán, legfeljebb csak a buta, mindent elfelejtő
felnőtt hiszi ezt, s nem Pető Tamás.
Nézem tehát az ő képeit és fáj
a szívem. Honnét tud ez a mosolygós, jóképű
fiatalember ennyit az életről, a világról?
Nemdenem igaz-é a filozófiai tétel, miszerint
az ember valójában nem tanul, hanem emlékezik?
Lenyomatokat gyűjt magában és a végtelen
örök életek sorában csak az a dolga, hogy
eredendően csiszolatlan gyémántanyagának
mindig egy-egy kicsiny részét csiszolja tökéletesre.
Hogy tökéletes bizonyossággal tudja milyen az
a sikoly, az iszony, a haláltánc, az utolsó
előtti nap, a partravetettség, az egyedüllét,
a vágyakozás, a hitetlenség és az álarcát
levetett, keresztre feszített ember végtelen szomorúsága.
Úgy tűnik, Pető Tamás mindezt már
tudja. Valószínű sok ezernyi maga mögött
hagyott élet sokmilliónyi tapasztalatának birtokában.
S hogy most festi meg ezeket a képeket, az sem véletlen.
Egy érzékeny művészlélek üzen
ezzel a világnak, közönségének:
a reménytelenségben sem vagytok egyedül. Mert
én is tudom azt, amit ti is tudtok, vagy csak sejtetek. És
ha te is tudod azt, amit én is tudok, akkor már oszlik
a magány, akkor talán már nem olyan fájdalmas
a sikoly, mert a közös élmény megteremti
az egymásba kapaszkodás lehetőségét
is. Az életfa nem hal meg, mert a földbe, netán
sziklába ugyan nehéz megkapaszkodni, de nőni
csak felfelé, az ég felé, a Nap, a világosság,
a végtelen felé lehet. A gyökér és
a végtelen tehát egyszerre fontos eleme a létezésnek.
Amely örök.
Nézzék el nekem, hogy vélhetõen nem
a művészettörténész nyelvezetét
használtam az itt látható festmények
bemutatásához, szavakba öntéséhez,
hanem saját, nagyon is szubjektív gondolataimat próbáltam
elmondani.
Végül is ez érthetõ, mert nem szakmám
a műértés.
Ugyanakkor nagyon szíven ütöttek Pető Tamás
képei.
Amelyeken megannyiszor valami igen fontos születik meg. Olyasmi,
amit a hétköznapi szavak nem, csak a művészetek
tudnak kifejezni.
Mondjuk egy festmény, amely önmagában többet
érhet olykor, mint tucatnyi filozófiai elmélkedés.
Ezekkel a gondolatokkal ajánlom figyelmükbe ezt a kiállítást
– és még néhány sorral –
a társművészetek egyik képviselőjétõl
kölcsönvéve.
Louis Aragontól, akinek Próza Elzáról
és a boldogságról című verse gyermekkorom
óta kedvencem. Hosszú költemény, csak
a végét idézem, mert rokon Pető Tamás
képeivel.
Így szól:
„Hiszed,
vagy nem hiszed, ha én mondom,
Hogy elhidd, jogot a szenvedés mélysége ad
Nekem.
S
bár feléje tartasz, a nap mindegyre
Messzibb, bár az ember nyaka hóhér markába
Illik, s karjáért a kereszt nyúl ki sejtelmesen,
Van
boldogság, s én őt hiszem.”