Örömömre szolgál, hogy bemutathatom önöknek volt tanítványomat, Pető Tamást – aki természetesen már önálló művészember – és szerencsére mindent másképp csinál, mint mestere.
Példaképpen említem, hogy nagyméretű képein munkálkodva arra kényszerül, hogy időnként kihátráljon műteremnek kinevezett szűk szobája ablakán, hogy a tiszta-látás kúpjába beleférjen a festett felület. Mert természetesen együtt kell látni minden ecsetvonást.
Ha figyelembe vesszük, hogy szobája a harmadik emeleten van, ez már önmagában is elismerésre méltó teljesítmény.

Meg kell említenem, rajtam kívül még egy ember kisérte figyelemmel Pető Tamás kezdeti lépéseit. Ezt az embert Balló Gábornak hívják, aki sokunk fájdalmára nem lehet itt.
Akik ismernek, jól tudják, nem vagyok sem művészettörténész, sem valamiféle elméleti ember. De mint gyakorló, kreatív lény, megkísérlem néhány szóval megközelíteni azokat a jelenségeket, amelyek napjaink képzőművészetét jellemzik. Természetesen ezek a jelenségek minden művészeti ágban jelen vannak, de maradjunk a képzőművészet területén.

A művészet általános ’hova tovább’ kérdésén túl, mondandóm illusztrálását a közelmúlt két kortárs kiállítása adja. Az elsőn – egyebek mellett – emberi testek és vallási, hitbéli jelképek felvonultatását láthattunk, mint művészeti produktumot. Ezek a produktumok vér és állati belek öntetét viselték. Az utóbbin is inkább bonctermet láthattunk, mint művészetet.
Az efféle szuper naturalista ”úgynevezett” alkotások igen alkalmasak undor keltésére, majd sokadszorra az érzéketlenség előidézésére. Ha az embert mocsokba állítják, maga is mocskos lesz, s ha sokáig ott marad, beletörődik, megszokja, már a szagot sem érzi. Nem borzasztja már saját sorsa sem, nemhogy másoké.
Lehet, hogy a keresztúton megalázott Jézus égi bölcsességgel viseli, ha vizeletbe állítják, de kérdés, milyen hatást vált ki ezen jelenség
a szemlélődő ember lelkében.

Valószínűleg a hivatott emberek most megrónak, az is lehetséges, hogy csak részigazságom van. Mégis, tisztelettel kérek még néhány perc figyelmet.
Pető Tamás itt látható képei, mely képek mindenféle lélekrombolás erőteljes ellentétét sugallják, feljogosítanak még néhány megjegyzésre.
A művészetek legbensőbb lényegéhez az ismert kezdetektől fogva három meghatározó dolog tartozott:

1. SPIRITUÁLIS GONDOLAT
2. ABSZTRAKCIÓ
3. ESZTÉTIKUM.

A spiritualitás az istenkeresésben asszimilálódott, az absztraktció a kifejezhető és a kifejezhetetlen jelenségek szimbiózisos megjelenítő eszköze, az esztétikum pedig a megjelenítés emberi minősége.
Mint utaltam rá, szembetűnő folyamat zajlik napjainkban. Mégpedig az, hogy a most felsorolt három ismérv mindegyike fogyatkozóban van. Ezt a folyamatot én így foglalnám össze egy mondatban: a menyboltozattól az emésztőgödörig.
Az istenkeresésre fölösleges lenne példát kiemelni, a művészettörténet végtelen vonulata erre a bizonyság. Ami az absztaktciót illeti, a témák dominanciája korról korra változhat – akárcsak a stílus vagy a technikai lehetőségek – ám az absztrakció állandó tényező, nem nélkülözheti egyetlen művészeti műfaj, egyetlen műalkotásnak nevezhetõ produktum sem. Ennek hiányában egyszerűen nem beszélhetünk művészetről. Mint szélsőséges jelenség a giccs is eme hiányról ismerszik meg.

Néhány közismert példa az absztrakció jelenlétéről: az egyiptomi művészet síkba fordított figurái, a görög és római művészet heroizált alakjai, majd a reneszánsz óriásának, Botticellinek kagylóban csónakázó Vénusza, vagy Bosch szépséges szörnyfigurái, a barokk repdeső angyalkái, közelmúltunk Picassójának széttördelt alakjai, vagy Dali naturalista elemekből összerakott, szürrealista dimenzióban elővarázsolt figurái. A sor napjainkig végtelen.

Nyomatékkal akarok szólni a harmadik tényezőről, napjaink uralkodó irányzataiból a leginkább eltünedező esztétikumról. Az ember által, az emberek számára áttranszponált alkotások a szépség szempontjait mindig messzemenően figyelembe vették. Hogy mi a szép, azt bizony, általános érvényűen nehéz meghatározni. A leggyakrabban emlegetett definíció a Kanti megfogalmazás, mely szerint „szép az, ami érdek nélkül tetszik”.
A szépség koronként és emberi egyedekként igen változó fogalom, mégis egyetemesen felismerhető. Évezredek alatt formálódó megfoghatatlan kánon, amely szerint minden szép lehet, ami az ember lelkét, szellemét építi, tehát gazdagítja.

Próbáljuk megközelíteni a kérdést vizsgálódásunk tárgyából. A szép az alkotó ember – például Pető Tamás – segítségével is megjelenhet, magából a művészetből kiindulva. Mert mi a csoda az az úgynevezett művészet?
A magam részérõl a művészet olyan ismeretlen tartomány, ami az embertől függetlenül létezik, de csak az ember által jelenik meg.
Nos, itt áll előttünk egy ifjú ember, Pető Tamás, aki elénk tárta képeit, miáltal megjelenít egy olyasfajta művészetet, amelyben a spiritualitás, azaz az istenkeresés, az absztrakció, azaz az egyéniségen átszűrt elvonatkoztatás és az esztétikum, azaz a szépség egyaránt jelen van.

Szándékom azt szolgálta, hogy e kiállítás révén, alkalmat kapván, felhívjam a figyelmet erre a hármas egységre, amit feltehetően nem tudatosan, de tehetsége indíttatásából ösztönösen megvalósított ez a bizonyára nagy jövő előtt álló művészember. Tanú erre az itt látható kollekció. Nem mondható, hogy alkotásait optimista hangulat uralja, de szerencsés ember lehet a pesszimista is, mert minden csalódás boldoggá teheti.
Kívánok neki sok ilyen csalódást!

       
 
     
     
     

Kiállított festmények:

Sikoly
Taszítás
Egyedül
Haláltánc

Bárka
Utólsó elötti nap
Hitetlenül
Divina commedia
A farsang véget ért
Egyensúly
Játszótér
Zenebona
Eufória
Bárka
Vágyakozás
Megfeszítve
Im memoriam
Piéta
Csend