Általában azzal szokták kezdeni a megnyitó beszédeket, hogy nagyon nagy megtiszteltetés számomra, hogy én nyithatom meg a kiállítást. Én rendszerint kerülni szoktam ezen sablonos formát. Most mégis meg kell változtatnom szokásomat.

Nemcsak azért, mert valóban nagyon örülök, hogy legjobb barátom Pető Tamás kiállítását nyithatom meg, hanem azért is, mert Szemere László, az Artszem Galéria vezetője, bevezetőjében festőművészként mutatott be, holott csak fotográfus vagyok. Hiú ember lévén, örülök ennek a titulusnak, márcsak azért is, mert manapság sokan mondják, hogy valójában a festészet eszközeivel készítem fényképeimet. Ez a paradox párhuzam nemcsak rám igaz, hanem Tamás barátomra is, mivel szerintem, ma ő az egyik legjobb fényképész Pesten, legalábbis a festményeit szemlélve.

Amikor először találkoztam portréival, megdöbbentem, hogyan tudja ezeket a kifejezéseket megcsinálni. Mert a fényképészetet meg lehet tanulni, jól-rosszul, de a technikai tudás kevés ahhoz, hogy a modell úgy nézzen ránk, mintha ránk akarna ugrani. Nagyon jó szem kell hozzá, és roppant érzékenység a megfelelõ karakter meglátásához.

Szerintem manapság nincs sok kortárs képzőművész Pesten. Azt tapasztaltam, hogy Magyarországon nemigen beszélnek kortárs művészetről, vagy ha beszélnek is róla, nem úgy csinálják, ahogy kellene. A művészek képein mindenféle dolog van, amitől talán érdekessé válhatnak a felületek, de hatásában a képek nem hordozzák a kortárs művészet jegyeit. Tamás festményei viszon tökéletesen megfelelnek a kortárs művészet kritériumainak.

A képein feszített kompozíciós hatások érvényesülnek, amitől nagyobbaknak, erőteljesebbnek látszanak. Azonban nemcsak a kompozíciós elemek sűrítését figyelhetjük meg, hanem az ábrázolt témák leegyszerűsítését is. A gondolati egyszerű
ségre való törekvés, párosítva megfelelõ komponálással, erőteljes megjelenést eredményez. Ez az az erő, amit én kortárs művészetnek nevezek.

Tanítványaimnak mindig azt mondom, az az igazi művész, aki a világmindenségben fellelhető formák geometriáját meglátja. Szerintem minden művészeti prodoktum modellezhető matematikailag. Aki képes meglátni, meghallani a minket körülvevő geometriai rendet, az elmondhatja magáról, hogy művész. Akkor is, ha nem is rendelkezik az alkotás képességével. De szerencsére vannak olyan emberek, mint például Tamás, aki nemcsak néz, hanem lát is és a keze is jó. Aki az eszményített tökéletességre törekszik, annak tudatával, hogy azt soha el nem éri.

Legutóbb a műtermében megmutatta a mellettünk lévő képét, amely a Zuhanás címet viseli.
Aggódott, hogy nem fog tetszeni az embereknek a munkája. Bolond vagy, mondtam erre. Tegnap Debrecenben nyitottam meg egy nagyszabású fotográfiai kiállítást. Ott is, akárcsak most, a formáról beszéltem. A tárlaton régi nagy mesterek, Munkácsy, Brassai képeit mutatták be, akik már ötven, száz évvel ezelőtt felismerték mindazt, amit napjainkban kortárs művészetként fogalmaznak meg. A megnyitómban példaként említettem Tamás festményét is. Szerintem egy festőnek olyan formákat kell létrehozni, amelyekre az emberek felfigyelnek.

Nagyon sajnálom, hogy nem hozta el a portréit. Ugyanis Tamás festőművész létére fényképész szemmel festi portréit. Annak idején Los Angelesben készítettem egy szemüveges portrét, és megmutattam festőművész barátomnak. Ránézett a képre, és azt mondta, fantasztikus a kép, különösen az élfény a szemüvegen. Majdnem megharagudtam rá, hogy csak egy ilyen kis apróságot emel ki a képem kapcsán.
Évtizedek teletek el, hazaköltöztem Amerikából, s új barátokra találtam.
Köztük Tamásra, aki több portrét is festett rólam. Amikor megmutatta őket, az első részlet, amit megcsodáltam, az élfény volt a szemüvegemen. Mindent megértettem, és igaz utólag, de megbocsátottam kinti barátomnak.

Tamás rólam készített portréi sajnos szebbek, mint a valóság. Talán ennek köszönhető, hogy az egyik képet meg is vette egy gyűjtő.
Elmondhatom, hogy sok festőt ismertem, itt is, kint is, de csak a legnagyobbak voltak képesek olyan kifejezéseket létrehozni, amelyeket Tamás képein láthatunk. Napjainkban ritkán találkozhatunk ilyen munkákkal.
Érthető
.
A tehetség és a felkészültség mellett rengeteg időt igényel egy-egy kép elkészítése. És természetesen megfelelő alapanyagokat. A nemzetközileg is jegyzett Los Angeles-i festő, Mendij sokat panaszodott a vászon, a rámák, a festék minőségére. Tamásnál szinte ugyanezt tapasztalom. Ők ugyanis azt szeretnék, ha képeiket száz évvel később, ugyanilyen minőségben láthatnák az emberek.

Végezetül szeretném elmondani, hogy különösen nagy örömömre szolgált a mai nap. Egy pesti festő barátomat juttatta eszembe, Müller Árpádot, aki sajnos már nincs köztünk.
Hat kiállítását nyitottam meg az utóbbi évek során, sőt, a szomszédos Csók Galériában közös kiállítást is rendeztünk.
Most - anélkül, hogy számítottam volna rá - megismétlődött a régi élmény. Tamás kiállítását megnyitva, néhány fényképemet látom kitéve a galéria falain. Egy festő barátom munkái és a saját képeim egy közös térben láthatók majd. Itt a Váci utca kellős közepén.
Ezennel a kiállítást megnyitom.

   
 
     
     

A kiállított festmények:

Eufória
Zuhanás
Zenebona
Haláltánc
Utolsó elötti nap
Ikrek
Prométheusz